Corona Maatregelen Protocol

Corona Maatregelen Protocol

Dit is een protocol voor infectiepreventie waarin is vastgelegd hoe ik als praktijkhouder zorg dat veilig is voor clienten in mijn praktijk. Het protocol is gebaseerd op de eisen en voorwaarden zoals die door het Ministerie van VWS en het RIVM zijn gesteld. Het bevat aanwijzingen over hygiënemaatregelen en communicatie in verband met consult of behandeling.

De belangrijkste regel is 1,5 m afstand houden!
En dat we beide vrij zijn van corona- achtige verschijnselen

Binnenkomst

-De cliënt komt via de voordeur in de gang. Hoeft daar niets aan te raken.
-We houden 1,5 meter afstand tot elkaar.
-Er is een mogelijkheid om je handen met desinfecterende gel te reinigen.
-De trap op naar boven volgen we elkaar op 1,5 meter afstand.
-De afspraken zijn ruim gepland (max. 2 per dag; 1 per dagdeel)

Toilet
• Het toilet wordt bij voorkeur niet gebruikt.
• Indien echt nodig kan het toilet gebruikt worden. De cliënt kan zijn handen wassen met zeep en er zijn papieren handdoekjes en een afvalbakje dat met de voet geopend kan worden.
Het toilet wordt na elke cliënt schoongemaakt.

Praktijkruimte
• We houden 1,5 meter afstand in de praktijkruimte
• Er zijn tissues en een afvalbak in de praktijkruimte, die na elke cliënt wordt gereinigd.
• Er staat in de praktijkruimte desinfectiegel.
• Tussen de behandelingen door wordt de ruimte schoongemaakt en wordt de ruimte gelucht.

Het maken van de afspraak
Tijdens het maken van de afspraak worden een aantal vragen gesteld met betrekking tot klachten. En je wordt op de hoogte gebracht van de huishoudelijke regels zoals die in de praktijk gelden.
• Cliënten blijven alsnog thuis indien zijzelf of een van hun huisgenoten symptomen hebben van Corona Er worden geen kosten in rekening gebracht als een cliënt last-minute afzegt.
• Als begeleider/ therapeut ontvang ik geen cliënten als ik zelf of mijn huisgenoot symptomen van Corona heeft. Er zijn dan verschillende mogelijkheden: Afspraak verzetten, verwijzen naar een collega.

Tussen de afspraken
-Tussen de behandelingen door worden de contactpunten gereinigd. Denk aan deurknoppen armleuningen, trapleuning en tafeloppervlakte en deurbel.
-Handenwassen voor/na elke cliënt, na hoesten, na toiletbezoek.

Regels waar we ons aan houden voor uw en mijn gezondheid

1. Geef geen handen; Groet elkaar zonder aanraken
2. Volg de aanbevelingen van het RIVM op;
3. Handen wassen vooraf aan bezoek
4. Raak zo min mogelijk aan in de praktijkruimte;
5. Uw spullen (telefoon, sleutels etc.) stopt u weg in uw jaszak of tas;
6. Hou zo veel mogelijk minimaal 1,5 meter afstand tot uw behandelaar
7. Nies of hoest in een papieren zakdoekje, dat u meteen wegwerpt in de prullenbak. Heeft u geen papieren zakdoekje, dan niezen of hoesten in uw ellenboog;
8. Na niezen of hoesten handen wassen met zeep of desinfectiegel;

Bij gebruik van alcoholhoudende middelen: gebruik minimaal 3 ml, wrijf de handen tenminste 30 sec op bovenstaande manier, laat de handen goed opdrogen en raak daarbij niets aan.

Bij 1,5 meter afstand houden zijn geen beschermende maatregelen nodig.

Tot slot heb je vragen, neem contact op. Wil je eerst overleggen of zit je ergens mee, je bent van harte welkom. We kunnen overleggen en kijken wat voor jou passend en haalbaar is.