3 simpele manieren om meer mindful te zijn

meer mindful zijn

Drie simpele manieren om meer mindful te zijn deze week

  1. Eén minuut mindfulness meditatie
  2. Doe één ding met volle aandacht
  3. Mindful luisteren

 

  1. Eén minuut van mindfulness

Je kan deze week 1 minuut minimeditaties introduceren. Door de dag heen herinner je jezelf aan de aandachtige houding en daarmee breng je de aandacht terug naar jezelf, ben je weer in het huidige moment en grond je jezelf. Eventueel kun je een klok of timer gebruiken als hulpmiddel. Er zijn ook mindfulnessreminders voor op je smartphone of laptop, die om het uur (of zo vaak als jij het wilt) een bel/geluid laten horen.

Gedurende deze ene minuut meditatie richt je je aandacht op de sensatie van de beweging van de adem. Je kunt oefenen met ogen open of dicht. Maak je geen zorgen over afdwalingen. Breng telkens de aandacht vriendelijk terug, net zo vaak als nodig is. Probeer dit 3 of 5 keer per dag te doen. Kijk wat bij jou past. Het kan op je werk, achter je PC, onderweg, in de natuur, bij het opstaan en nu tijdens het lezen. 1 minuut meditaties zijn krachtig en zeker behulpzaam wanneer je stress voelt opkomen of als je in een heftige situatie komt. Het kan je in contact brengen met je kalmte.

  1. Eén ding doen

Multitasking was hip. Je kon veel doen in korte tijd. En dat klonk erg productief. Onderzoek toont aan dat bij multitasking de aandacht verdeeld is waardoor er meer kans op stress is, de productiviteit zakt en er meer fouten optreden.

Probeer je aandacht te richten op één ding tijdens het doen. Dus met onverdeelde aandacht doe je elke taak met je volledige bewustzijn. Het blijkt dat dit zinvoller is voor de productiviteit, maar ook rustiger (minder spanning) en er is minder kans op fouten.

Dus oefen deze week, bij wat je ook doet, doe het met je volle aandacht elk moment. Wellicht kun je zo ook meer plezier beleven bij wat je aan het doen bent.

  1. Mindful luisteren

Echt aanwezig zijn bij het luisteren. Probeer deze week op te merken bij het luisteren waar je bent met je aandacht. Heb je je focus op het luisteren gericht of ben je bezig met het onderzoeken of je het eens/oneens bent? Of ben je aan het nadenken hoe je gaat reageren?

De volgende keer als je met iemand bent, je geliefde, je collega, vriend(in), kijk dan eens of je kan oefenen in echt luisteren. Ben je met je volle aandacht bij het luisteren? Je zult verbaasd kunnen zijn van de kracht van het luisteren. Het is een cadeau voor de ander als je met je volledige aandacht bij het luisteren bent. Mensen waarderen het als je zo luistert. Hopelijk wordt er vervolgens ook zo naar jou geluisterd. *aangepast overgenomen uit Mrs Mindfulness.com

Tip Uitzending gemist: De boeddhistische blik: Van Dis en de Dalai Lama. Drie uitzendingen van 40 minuten waar Mindfulness vaak aan de orde komt.